fredag 24 maj 2019

mobiltelefon på flyget-farligt?

Jag fick en fråga för ett tag sedan av en bekant. Han undrade om jag brukar ha min telefon på i "smyg"ombord på planet. Han såg lite busig ut när han sa det.

Jag tänker att det mest bara är dumt att ha telefonen på, för den har antagligen ingen täckning ombord utan ligger och söker nät hela tiden, så när man kommer fram är batteriet slut. Det har ju hänt både en och två gånger att jag glömt telefonen på och det händer inte särskilt mycket, bara att det låter "d-dtr-dtr-dtr-dtr" i mina hörlurar. Ungefär som när en telefon ligger i närheten av en högtalare och det ringer eller den får ett meddelande. Det stör ganska mycket men är förstås inte direkt farligt, bara om vi piloter inte hör vad som sägs på radion kan det ju bli farligt, men oftast hinner kontrollen säga det en gång till.

Jag skulle dock ändå be alla att stänga av telefonen, man vet inte exakt vad som händer om alla personer ombord på ett flygplan har sina telefoner på. Jag har förstått det som att när en telefon inte har nät så ökar den styrkan för att hitta ett. Om alla telefoner ombord letar nät och höjer sin styrka så kanske det kan bli farligt för människorna som vistas i närheten-alltså passagerarna själva.

Glömmer man den så är det inte hela världen, men man har ju ändå ingen nytta att den, så den kan lika gärna vara avstängd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Flygande personal tillhör riksgruppen för svininfluensan för att de är i kontakt med så många människor. Är du rädd för att få svininfluensan när du reser?

Air France börjar flyga med Airbus nya stora mskin som tar över 500 passagerare. Hur stort flygplan kan du tänka dig att åka i?