torsdag 21 mars 2019

B 737 MAX 8 -olyckor, Lion Air och Ethiopian

Två mycket lika flygolyckor under väldigt kort tid och en flygplanstyp som fått flygförbud. Det är tragiskt och mycket ledsamt.

Många flygolyckor som hänt genom tiderna har berott på den mänskliga faktorn, att vi piloter gjort något fel, missuppfattat något, varit trötta, varit upptagna med en grej och missat något annat och därför bygger flygplanstillverkarna in mer och mer system som ska varna i tid och om inte det hjälper ta saken i egna händer.
Några exempel, för att undvika att flygplan krockar med varandra i luften finns ett system som heter TCAS, traffic collision avoidance system. Det systemet monitorerar andra flygplan i närheten och om två kommer för nära varandra ombeds piloterna uppmärksamma detta och stiga eller sjunka, för att undvika en kollision.
För att undvika att fullt fungerande flygplan flygs i marken (ja det har hänt för att piloter trott att de varit på ett ställe, men egentligen varit någon annanstans) finns ett system, GPWS, ground proximity warning system. Väldigt förenklat man kan säga att detta system har en databas över terrängen man flyger över och kommer man för nära marken utan att ha konfigurerat planet för landning så säger systemet ifrån, så piloterna kan stiga upp igen.
För att undvika att ett flygplan hamnar i stall (flyger så långsamt att det inte producerar lyftkraft nog att hålla sig uppe) finns ett system, Stall warning och stall pusher, som "skriker" om flygplanet vinkel relativt mot luftströmmen blir för stor. Om ingen pilot gör något i detta fall (sänker nosen) så trycker PUSHERN ner nosen åt piloterna. 😀
I de nya 737 Max, finns också ett system som ska hjälpa till. (Jag har själv ingen 737 utbildning, så följande kan vara fel) Vad jag har hört så har man byggt om de nya 737orna. De har bland annat fått större motorer. Och om man gasar fullt för snabbt skapar det ett moment som gör att flygplanets nos lyfts alldeles för snabbt. För att inte alla piloter som redan flyger 737 ska behöva gå en helt ny utbildning, utan bara ska kunna flytta över på den nya 737orna, har man installerat MCAS. Det liknar pushern ovan i det att om nosen på flygplanet lyfts för snabbt, så trycker systemet ner nosen. Bra!
Men, (det slutliga rapporterna har inte kommit ännu) det verkar som att det blivit något fel på systemet- på sensorn. Den har trott att nosen lyfts för fort, fast den inte har det. Systemet har tryckt ner nosen och piloterna har desperat försökt hålla emot. Tydligen ska det finnas en procedur( ett inlärt beteende hos piloterna) där man kopplar ifrån systemet om det inte fungerar. Det är inte alltid helt lätt att identifiera situationen och veta exakt vad som är fel. Så det är inte säkert att piloterna förstått vad varför planet försöker dyka. Dagen innan Lion Air olyckan ska samma sak ha inträffat, men då hade besättning tur. Det fanns en 3e pilot på flight deck, som förstod vad som var fel och berättade hur de skulle koppla ur systemet. Bloomberg, dagen före olyckan

Låt oss hoppas att inga fler olyckor behöver hände med de nya 737orna. Mina tankar ligger hos de nära och kära som har mist någon i dessa två olyckor. 

CNN, Ethiopian och Lion air

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Flygande personal tillhör riksgruppen för svininfluensan för att de är i kontakt med så många människor. Är du rädd för att få svininfluensan när du reser?

Air France börjar flyga med Airbus nya stora mskin som tar över 500 passagerare. Hur stort flygplan kan du tänka dig att åka i?