onsdag 20 mars 2019

när ens barn är sjuk, att vab'a som pilot

En fördel med att jobba sådana tider när alla "normala" människor är lediga är att man inte särskilt ofta behöver ta ut vab. Oftast kan jag och min man täcka upp en hel dag för att jag är hemma när han jobbar och vice versa. (Nackdelen är att vi normalt inte träffas så ofta, men det hör inte hit).

Men ibland krånglar verkligheten till det även för mig. Den här dagen var noga planerad in i minsta detalj. Min man skulle åka bort 3 dagar i jobbet och behövde åka redan kl 16. Hela firman han jobbar på skulle med en båt som gick då. Jag slutade jobba kl 16.30. Vår son behövde skjuts till sin dansträning som började 16.30, så vi beslutade att min man fick ta flyget istället, som gick kl 17 och sedan sammansluta med sitt arbetsgäng lite senare. Då kunde han skjutsa sonen till dansen och möta mig på flygfältet, där jag just landat och han strax skulle med ett flyg. Så kunde jag åka och hämta sonen från dansen. Minutprecision.
När vi träffas och han lämnar över vår 2-åriga dotter säger han att hon varit hemma med feber hela dagen. Ok, puss och hej, trevlig resa! 💋med 20 minuter till avgång hann vi inte säga mer till varandra, han måste genast gå genom säkerhetskontrollen.

Ok! Dagen efter skulle jag börja jobba kl 5.55 och jobba till 16.30 igen. Farmor och farfar hade lovat att komma kl 6.45 så jag inte behövde väcka barnen så tidigt. De skulle föra barnen till dagis som inte öppnar förrän 7. Jag vet ju att om dottern är sjuk imorgon igen och måste vara hemma, så är det jag som måste vara hemma, för farmor och farfar jobbar ju de med... och om jag ringer imorgon kl 05.30 och säger att jag måste vara hemma med sjukt barn, så finns ingen annan pilot på plats och flyget blir stående... hur sjuk är hon, kommer hon kunna gå på dagis. Man kan ju inte tvinga sitt barn till dagis när de har feber... bara till att ringa till jobbet och säga som det är. De får skicka någon annan med kvällsflyget, som kan ta mitt pass dagen efter. Då går iaf flyget.

Så vi blev hemma, hon och jag. Det är inte alla som måste bestämma sig för om deras barn kommer vara sjuka dagen efter eller inte, redan på eftermiddagen dagen före 😜

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Flygande personal tillhör riksgruppen för svininfluensan för att de är i kontakt med så många människor. Är du rädd för att få svininfluensan när du reser?

Air France börjar flyga med Airbus nya stora mskin som tar över 500 passagerare. Hur stort flygplan kan du tänka dig att åka i?