måndag 12 september 2011

Ojdå, nödrop på grund av bränslebrist.

I en artikel i Svenska dagbladet skriver de att det är trångt i Kinas luftrum.
http://www.svd.se/naringsliv/allt-trangre-i-kinas-luftrum_6444960.svd

I alla fall just den här dagen när det var dåligt väder och en massa flygplan fick ligga i väntläge ovanför flygplatsen för att vänta på bättre väder. De fick vänta så länge att ett flygplan fick anropa nöd på grund av bränslebrist. Det är lag på att man gör det ifall ett jet-flygplan kommer under den magiska gränsen av 30 minuters flygtid kvar. Det är inte särskilt mycket bränsle kvar då och inte heller händer det väldigt ofta att någon måste anropa nöd.

På långa sträckor kan det vara svårt att få med sig extra bränsle. Kanske kabinen är full av passagerare som har väldigt mycket bagage. Då blir flygplanets vikt sådan att man bara kan ta med sig minimalt med bränsle. En vanlig dag räcker det mer än väl, men om det är dåligt väder så att man inte kan landa direkt när man planerat, då kan det bli lite nervöst.

Precis som de skriver i artikeln är det många flygbolag som ber sina piloter att tänka en extra gång innan man tar med sig extra bränsle, därför att planet drar mera soppa om det är tyngre. Det är naturligtvis fortfarande upp till kaptenen att bestämma hur mycket bränsle man ska ha. Och det är inte alltid så lätt att föutse allt som kan hända. Speciellt inte om flygningen är många timmar lång.

Det bränsle som vi har med oss ska räcka till taxi på marken, den planerade flygsträckan samt 5% extra, de "brömda" 30 minutrarna, bränsle till en alternativ flygplats ifall det inte går att landa på destinationen och eventuellt extra bränsle. Så när de stackarna bara hade 18 minuter kvar i tankarna, då var det nog ganska skönt att landa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Flygande personal tillhör riksgruppen för svininfluensan för att de är i kontakt med så många människor. Är du rädd för att få svininfluensan när du reser?

Air France börjar flyga med Airbus nya stora mskin som tar över 500 passagerare. Hur stort flygplan kan du tänka dig att åka i?