torsdag 18 augusti 2011

Teknik

Jaha då börjar man dagen med att gå ut till planet i god tid och förbereda och vad får man för det? Jo tekniska problem! Ena pilotens alla instrument som visar flygplanets orientering i rummet har slutat fungera. Vi får inte flyga med det såklart, men man kan flytta över informationen från den andra pilotens instrument under förutsättning att det är fint väder.
Typiskt! Jag som inte ens hade särskilt mycket lust att jobba idag och så ska man behöva dras med ett fel hela dagen!
Ringer till teknikern och undrar om han kan hjälpa till. Prova att slå av all ström och sedan på igen. Ok, det verkar inte funka! Dra några säkringar! Ok, det funkar inte heller.
Nu verkar det som att teknikerna inte kan fixa problemet så den här kärran står helt stilla. Då är det bara att sitta på rumpan och vänta.
Nu har vi väntat i snart 2 timmar. Op säger att det ska komma ett annat flygplan hit som vi får ta över. Sedan får vi flyga det vi skulle ha gjort. Det betyder inprincip 2 timmars övertid. Jag räknar med att komma hem ungefär vid midnatt. Jag vet att de där sista timmarna på kvällen inte blir särskilt roliga. Då vill alla bara hem. Och fram till dess kommer vi ha stressat som tusan för att få allt att gå ihop.
Det värsta är nästan att man inte vet nått. Vet inte vad som kommer hända eller när. Kommer det något nytt flyg? Ska jag ta över eller kommer den besättningen som kommer hit fortsätta? Hur länge ska jag jobba ikväll? Får jag någon middag? Närdå?

Oftast tänker man inte så mycket på det som passagerare, att även besättningen blir lidande vid förseningar. 😐



1 kommentar:

Flygande personal tillhör riksgruppen för svininfluensan för att de är i kontakt med så många människor. Är du rädd för att få svininfluensan när du reser?

Air France börjar flyga med Airbus nya stora mskin som tar över 500 passagerare. Hur stort flygplan kan du tänka dig att åka i?