måndag 19 oktober 2009

Flygrädsla igen.

Jag läser en rolig och bra artikel om flygrädsla. Det är ett ämne som aldrig kan bli uttjatat eftersom så många människor lider av det.

http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article5876137.ab

1 av 5 känner någon form av flygrädsla. Det är ju lite konstigt eftersom det nästintill aldrig händer några olyckor. Ur artikeln:
Innan vi sätter oss i flygplanet förklarar Tom varför flygrädslan är ologisk. 550 svenskar dör i bilolyckor varje år. Nästan ingen svensk har dött av flygturer på tio år. Trots det är vi räddare för att åka flygplan än bil. Varför? Bland annat för att vi är vana vid att åka bil och kan stiga ur den när som helst. Men i flygplanet är vi helt maktlösa om någonting händer.

– Kontrollbehovet kanske alltid har funnits där, men det blir aldrig så påtagligt som i ett flygplan. Då inser du att du måste lämna över kontrollen helt. Du kan ju inte köra planet själv.

Om man är flygrädd finns det många sätt att få hjälp. Bland annat luftfartsverket http://www.lfv.se/ har tips och på http://www.flygfobi.se/ kan man både få terapi och gå så långt som att man får prova att flyga själv.

Men som de allra flesta piloter säkert håller med mig om. "Jag skulle inte gå till jobbet om jag var orolig för att det kunde vara farligt". Den man lämnar över kontrollen till när man åker flygplan (piloten) är ju lika rädd om sitt liv som resenären är. Det är ett jobb för oss och vi vill hem till våra familjer igen efter arbetsdagen är slut, så vi kommer ju göra allt som står i vår makt, för att komma helskinnade hem. Jag har flugit i snart 3 år i ett bolag och jag har aldrig varit med om en olycka, eller incident. Jag har haft några tekniska problem, men inte som lett till några som helst komplikationer. Allt som man verkligen behöver för att kunna flyga finns det ju två av ombord. Just av den anledning att om den ena går sönder, så finns en till. Man startar naturligtvis aldrig med bara ett system fungerande, men kan utan problem flyga till närmaste flygplats när det andra har gått sönder.

Vad är du orolig för? Något av detta?
(från http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/psykestress/article1728193.ab )

1) Turbulens/luftgropar
Tänk på att flygplanet klarar av oerhörda påfrestningar. Det finns många stränga myndighetskrav som flygplanen måste möta. Vi rekommenderar dessutom alltid våra passagerare att vara fastspända när de sitter ner, om man skulle komma in i oförutsedd turbulens. Men, viktigast av allt, flygplanet kan inte gå sönder av turbulens, och det kan aldrig falla rakt ner. Oftast är det bara obehagligt.

2) Konstiga ljud
Ljud som hörs när planet väl är uppe i luften är nästan alltid kopplade till fartvind eller luftkonditionering. Förutom de ljuden är det alltid lite extra ljud vid start och landning. Motorerna ändrar varvtal, och landningsställ och vingklaffar fälls in och ut. Dessutom kan man behöva använda luftbromsarna inför en landning, och då kan planet skaka och låta lite. Ibland upplever folk det som att motorerna stannar vid inflygningen, men det är helt normalt att man går ner på tomgång och nästan glidflyger in mot landningsbanan för att minska buller och utsläpp.

3) Tekniska problem
Tänk på att planen alltid är väl underhållna och gås igenom av välutbildade flygplanstekniker. Varje natt gås flygplansflottan igenom. Om något tekniskt fel skulle inträffa när planet är i luften så finns alltid minst ett extrasystem med exakt samma funktion. Skulle en motor stanna så går det bra att flyga planet med en motor. Piloterna tränas var sjätte månad för alla typer av sådana scenarion.

4) Trycket i kabinen
Även här finns det dubbla system för reglaget. Om, mot all förmodan, båda skulle sluta fungera så fälls syrgasmaskerna ner och piloterna påbörjar direkt en nedstigning till en höjd där det går att andas.

2 kommentarer:

  1. Tack för bra information.

    Jessica

    SvaraRadera
  2. Hej! hur hög är ljudnivån ombord på planet ungefär?

    SvaraRadera

Flygande personal tillhör riksgruppen för svininfluensan för att de är i kontakt med så många människor. Är du rädd för att få svininfluensan när du reser?

Air France börjar flyga med Airbus nya stora mskin som tar över 500 passagerare. Hur stort flygplan kan du tänka dig att åka i?