Hahahahaha! Jag skrattar så jag får ont i magen när jag läser denna kolumn.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/alexschulman/article7726157.ab
Jag anar och hoppas på lite ironi även om det också är möjligt att han är flygrädd. Det som är roligt är att jag känner igen karaktärerna han pratar om, även om det inte finns några piloter som medvetet söker upp turbulens på radarn eller vill chansa lite med passagerarnas säkerhet, så finns det ju de kaptener som tar varje tillfälle i akt att få dra på motorerna utan att stanna först på startbanan.
Men, till vårat försvar, måste jag också få påpeka att det ibland är trafikbilden som styr om vi drar iväg utan att stanna först på startbanan eller svänger tidigt efter start. Jag har dock aldrig varit med om att vi svängt innan vi tagit upp landningsstället=) Det finns ju myndighetsbestämmelser för sånt och det är kanske tur;-)
Trafikbilden jag pratar om är att tornet kanske vill få iväg oss innan en radda med landande plan kommer in, så vi slipper vänta i 10 minuter, då kan de fråga om vi är "ready for immediate take off". Om vi måste svänga tidigt efter start, som ganska ofta sker på Arlanda, är det oftast för att ett större, eller åtminstone snabbare flygplan ska starta efter oss.
Den typen av hipp-som-happ-pilot tycker också om att börja svänga precis när han lämnat marken. Landningshjulen har inte ens börjat veckla ihop sig innan han ska börja gira och hålla på. Då vet man: det här blir en fasansfull flygning. Den här piloten är så funtad att han kollar på radarn och söker upp turbulensen, siktar in sig och går till frontalangrepp, för han går i gång på faror.
Schulman har säkert helt rätt att många piloter går igång på faror, men bara så länge de endast är tänkbara och inte ett faktum. De är helt skrämmande hur fort man går från att vara kaxig och självsäker till att bli allert och kunna höra sitt eget hjärta slå. Adrenalin! Kroppens försvarmekanismer är helt klart inte designade för alla situationer vi utsätter oss för. Alla faror är roliga så länge man VET att det inte är farligt på rikigt.
Gröna Lunds nya åkatraktion är ett lysande exempel. Jag skrattade hela vägen. Skulle mitt flygplan bete sig likadant, skulle jag snarare vara rädd.
Det är ju tur att Schulmans dotter har lärt honom att turbulens är precis lika roligt som en karusell!
En blog som ger en inblick i livet som pilot och de funderingar som en kvinna gör kring de problem som uppstår i ett sedan länge mansdominerat yrke. På mitt jobb gör vi ingen skillnad på kön, men logistiken runt omkring jobbet, kan ibland skapa problem som absolut inte borde finnas i dagens samhälle.
torsdag 9 september 2010
Alex Schulmans kolumn "piloter tar livet av mig"
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Kul att hitta hit! Pilot var mitt drömjobb som "liten" men... det blev aldlrig så. jag är kanske innerst inne för feg, för dålig på att ta ett beslut...
SvaraRaderaHmmm Grönans Insane är ju lääääskig... att flyga däremot är skoj! Fast inte om flyget börjar göra samma krumbukter som Insane!
Whao tänk den som fick vara prao hos en pilot en dag eller så! Coolt. Men man e nog för gammal för att va prao!