tisdag 4 januari 2011

Passagerarflyg tvingas till störtdykning-vilka hjältar!

Många av de svenska tidningarna har kommenterat händelsen från igår, när City Airline fick tryckfall och piloterna tvingades göra en så kallad emergency descend.

Jag tycker att det är konstigt att tidningar här hemma vinklar allting så negativt, till skillnad från till exempel USA.

Alla artiklar som jag har läst skriver samma sak. Passagerarna var skräckslagna, de fick ingen information, panik utbröt, folk skrek. "Det var förskräckligt, jag ska aldrig flyga mera."

Men vad hände egentligen ombord? Någonstans har det uppstått en läcka. Om flygplanet flög på ca 10 000 meters höjd, skulle jag chansa på att kabinens tryck låg någonstans runt 2500m höjd. Man brukar säga att vid 3000 meters höjd finns det tillräckligt med syre för att hjärnans alla funktioner ska fungera normalt. Mellan 3 och 4 000 meters höjd bör man bara befinna sig 30 minuter åt gången utan syrgas. Som det stod i en av artiklarna, hade passagerarna efter landning fått informationen att piloterna hade 50 sekunder på sig, annars vet ingen vad som hade hänt.
I flygvärlden brukar man prata om "time of useful consciousness". Det betyder tiden som hjärnan kan tänka klart och som den har på sig att befalla kroppen att göra något. Luften är så tunn på högre höjd att syret inte räcker till. Det är därför vi har tryckkabiner i flygplanen. Dessa håller lufttrycket uppe så att syrehalten är tillräcklig för oss människor.

Jag hittade en tabell som visar hur lång tid hjärnan fungerar på olika höjd:
4,500m      30 min or more            Små enmotoriga flygpan, utan tryckkabin flyger alltid lägre än detta
5,500 m     20 to 30 min
6,700 m     5-10 min                       Mindre passagerarflygplan med turboprop-motorer.
7,600 m     3 to 6 min
8,500 m     2.5 to 3 mins
9,100 m     1 to 3 mins
10,600 m   30 sec to 60 sec           De flesta JET flygplan ligger här runt ikring.
12,200 m   15 to 20 sec
13,100 m    9 to 15 sec
15,200 m    6 to 9 sec                      Endast militära flygplan och privatjet-maskiner kommer så här högt.


Vad händer om man befinner sig längre tid en den i tabellen ovan, på den höjden och inte har tillgång till syrgas? Först svimmar man av syrebrist, man dör inte genast. När det uppstår en sådan akut läcka som det verkar ha gjort, då blir trycket inne i kabinen detsamma som luften på utsidan av planet har. Därför måste flygplanet ner till 3000m höjd. Där kan piloterna andas normalt, utan syrgas.

Alla flygplan som flyger så högt att denna situation teoretiskt KAN uppstå, måste ha syrgas ombord. Det är ett myndighetskrav. Det är dock orealistiskt att ha syrgas till alla personer ombord för en hel flygning, därför måste planet ner till en höjd där alla ombord kan andas utan att ta skada.

Det som alltså hände var att trycket föll från någonstans runt 700mbar till 265mbar, på kanske mindre än en minut. Att jämföras med att teleportera sig från marken till toppen av Mt Blanc på samma tid. Det känns ungefär som att flyga när man är förkyld, fast 100 gånger värre. Det kommer spränga i öronen, det kommer kännas som att ögonen vill poppa ut ur huvudet. Varför? För att trycket inne i kroppen inte minskar lika fort som trycket i luften runt omkring dig. När planet sedan sjunker ner till 3000m höjd, kommer lufttrycket sakta återställas till det som finns inne i kroppen. Först då släpper locket för öronen.

Passagerarna trodde att de skulle dö och någon fick näsblod. Alla fick säkert ont lite varstans. Samma sak gäller även piloterna. De fick säkert också en obeskrivbar smärta i öronen och trodde att deras ögon skulle poppa ur skallen, men ändå var de lugna och sansade och gjorde precis det enda som finns att göra i denna situation. Trots att de också ville skrika av smärta och undrade hur i helvete detta skulle sluta så kom ingen person till större skada!! Alla passagerare överlevde. Detta trots att piloterna hade 50 sekunder på sig att upptäcka vad som är fel, få på sig syrgasmaskerna (för att själva kunna fungera), försätta planet i sjunk, utan att planet får så hög fart att något går sönder, samt kontakta flygledningen, så att inget annat flygpan är i vägen.

Och passagerarna undrar varför de inget får veta. Helt plötsligt lutar planet kraftigt neråt och syrgasmaskerna kommer ner. Min första prioritering skulle inte heler vara att berätta för paxen vad som håller på att hända, utan att se til att vi alla kom i säkerhet.

Jag skulle önska att de svenska tidningarna fungerade som de Amerikanska. Vilka hjältar det var som styrde planet. Trots enorm stress, i en situation de aldrig varit med om, lyckas de landa planet, utan en skråma på vaken passagerare eller egendom.

Jag är stolt över att kunna kalla er kollegor grabbar!

aftonbladet
allehanda
dagbladet
TV4

3 kommentarer:

  1. Jag blir också så trött på dessa s k tidningars frossande i rubriksättande och hemskheter...
    Nyligen stod att läsa om det "Tyska skräckvädret" som var på väg, med snöfall....
    Jag har aldrig sett ett "skräckväder", varken i luften, på marken eller till havs, men det vore skoj att se ett sådant någon gång i livet....
    Denna rapid decompression och hanteringen av den verkar vara ett skolboksexempel och besättningen ska ha alla creds för detta! :))

    SvaraRadera
  2. Hoppas det är fler som läser detta.
    Har som cabin crew nyligen râkat ut för detta och jag jag är innerligt tacksam för att vâra piloter kan sin sak. Information till passagerarana är ju alltid positivt om den kan ges, men jag uppskattar hellre att de gör sitt jobb och reder ut problemet med planet. Tack för information om "useful consciousness" - hade inte hunnit leta upp ngn tabell.
    :)

    SvaraRadera
  3. "Flyg flygplanet vad som än händer" är alltid prio 1.
    Många haverier har orsakats av att piloter gjort annat än att flyga sin maskin.

    "Aviate, Navigate, Communicate" är den internationella minnesregeln för detta.
    Att informera passagerarna kommer långt ned på prio-skalan när det uppstått ett allvarligt problem.

    SvaraRadera

Flygande personal tillhör riksgruppen för svininfluensan för att de är i kontakt med så många människor. Är du rädd för att få svininfluensan när du reser?

Air France börjar flyga med Airbus nya stora mskin som tar över 500 passagerare. Hur stort flygplan kan du tänka dig att åka i?