torsdag 20 januari 2011

årlig check i simulatorn för piloter

Sitter och väntar på att briefingen ska börja. En och en halv timme kvar tills de andra anländer. Så är det när man bor på en annan ort. Flyget hit landade redan vid 6-tiden och briefen börjar först halv nio. Sedan är det genomgång av dagen i simulatorn, genomgång av system, genomgång av frågor och förhör på det ena och det andra i ca 90 minuter och sedan blir man drillad i 5 timmar i simulatorn. När de har tänkt att man ska äta och uträtta andra männskliga behov vet jag inte riktigt. Frukost klockan 4 på morgonen och vi är inte färdiga idag förrän tidigast klockan 16. Det gäller att äta ordentligt till frukost, vilket ju är väldigt lätt vid den tiden på morgonen. Eller så får man göra som jag, förse sig med en frukostmacka från McDonalds och lassa in den någon gång under briefen. Kontrollanten har det ju lättare, han kan smaska under tiden, men det finns inte riktigt tid till det för oss piloter. Det blir förhoppningsvis en paus i halvtid, där man brukar hinna dricka lite vatten och äta något medhavt. Man hinner inte gå och köpa något i kiosken en trappa upp, men det finns en automat med det vanliga; delicatobollar och kexchoklad. Inte precis vad man behöver när det är 9 timmar sedan man åt något riktigt.

Det är härligt att vara pilot!😊

2 kommentarer:

  1. Jag antar att simulator träningen gick bra. Tänkte be om lov att fâ rekommendera din blogg till mina svenska cabin crew kollegor. Jag tycker att den är sâ himla mysig. Jag tänkte faktiskt att du skulle fà säga till om du inte vill att jag ska göra det.
    Annars fortsätter jag att läsa dina dagliga rapporter i min ensamhet.

    SvaraRadera
  2. Självklart får du rekomendera min blogg. Ju fler som läser desto roligare! Jag är faktiskt tacksam om du gör det=)

    SvaraRadera

Flygande personal tillhör riksgruppen för svininfluensan för att de är i kontakt med så många människor. Är du rädd för att få svininfluensan när du reser?

Air France börjar flyga med Airbus nya stora mskin som tar över 500 passagerare. Hur stort flygplan kan du tänka dig att åka i?