torsdag 13 januari 2011

förseningar som bara inte går att göra något åt

Vilken dag!
Ängligen hemma. Det är inte särskilt mycket som har fungerat idag.

Dagen började smidigt och allt flöt på. Det såg ut som att vi skulle kunne ta det lungt på turn-arounden. Normalt har vi 30 minuter från att vi parkerat tills vi ska börja rulla igen. Vi var till och med 5 minuter tidiga idag, så vad kan gå fel?!

Vi får klartecken att taxa till parkeringsplatsen med nummer 123. När vi kommer fram ser vi att 122 är ledig, medan det står ett flygplan på 123. Lite osäkra på om tornet tagit fel så tvekar vi lite, varpå tornet kommer in på frekvensen och säger att vi får taxa in på 123an så fort Finnair som står där har taxat iväg, de ska snart vara klara. "Välkommen till Finnair international airport" säger jag lite ironiskt till kaptenen som är här för första gången. Kärran som står på vår parkeringsplats håller på att av-isa. Efter några minuter frågar tornet oss om vi står så till att vi kan åka fram lite, för en Finnair behöver komma in på plats 122. Det ska bara dröja några minuter till innan vi får komma in på våran plats. Vi kör således fram 5-6 meter. När vi har väntat i ungefär 10 minuter bestämmer sig kaptenen för att berätta för passagerarna vad som händer.
Nu upptäcker vi att maskinen på plats 123 precis hade börjat av-isa när vi kom, de är fortfarande inte färdiga. Men när det väl är klart kommer en kille gående och kopplar in mikrofonen i flygplanet, så han kan prata med piloterna. De ska starta motorerna snart, jippi! Men det verkar vara något problem, det ser ut som att de-ice-bilen håller på att spruta rent plattan framför flygplanet. Alltså smälta snön på marken med väska som kostar 20 kronor litern.... Hur som helst, sent om sider så får de igång motorerna och taxar iväg, varpå tornet säger till oss att vi får taxa in så fort det finns plats bakom Finnairs kärra. Som om vi hade tänkt stå och vänta tills vi fick klartecken att taxa in?! Klockan är nu 20 minuter över, vi har avgång halv med nästa flight. Vi har alltså stått och väntat på att få parkera och släppa av passagerarna i 23 minuter.

Vi parkerar och öppnar dörrarna, men det finns ingen buss som ska hämta passagerarna, såklart! Tankbilen är dock på plats. De grabbarna kan man alltid lita på.

Strax ropar rampen och undrar om vi verkligen behöver markström. Vi får bara starta motorerna direkt från batterierna i yttersta nödfall, så vi ber honom försöka skaffa fram ett markaggregat. Det tar ca 15 minuter innan han är tillbaka vid flyget och vi har ström till alla våra datorer. OBS, redan 5 minuter efter planerad avgångstid. Alla passagerare är på plats, bränsle har vi, checklistorna är klara och vi har klartecken från tornet att starta motorerna, nu behöver vi bara vänta några minuter till på att den stackars rampkillen ska få in alla väskor också.

19 minuter i ropar vi upp tornet och begär taxi. Ganska bra jobbat faktiskt! Vi får naturligtvis taxa den absolut längsta vägen som finns till banan och väl där får vi vänta på att ett flyg från Finnair ska landa. När det planet sätter hjulen i backen ropar tornet upp oss, trodde vi iaf, de ropar upp en Finnair kärra som just kommit ner till banan att de får ställa upp och starta. Nu börjar min nya kapten se lagom irriterad ut och säger att det är för djävla varmt i cock pit. Han vrider ner termostaten och tar av sig tröjan han har ovanpå skjortan. Tornet säger till oss att Finnair har en tight slot. Mmmm tänker vi, vi är ju bara 25 minuter sena och ombord har vi en kille som som ska med en färja som går 25 minuter efter våran normala ankomsttid. Han har också en ganska tight slot... Han kommer aldrig komma med den där båten, det finns inte en chans.

Jag tror att min kapten börjar förstå konceptet Finnair international airport.😊

Hela vägen tillbaka kämpade vi med motvind och gjorde vårt allra bästa för att komma fram snabbare, men naturligtvis blåser vinden så att vi måste landa från andra håller. Det tar kanske 4 minuter längre tid att landa då.

När vi väl landat och alla passagerare har gått av frågar flygvärdinnan hur vi kunde bli behandlade så, man borde ju göra något, prata med någon.

"...det blir rapport på det här" kommer det småtjurigt från vänster sida.

3 kommentarer:

  1. HEJ!
    Vilket bolag kör du för? Kanske det stått nånstans fastän mitt minne inte är med mig.
    Ska ut och åka lite på sportlovet v 8 - tänk om det varit du som kör då ;-) Hade varit lite skoj... men sån tur ska vi väl inte ha!

    SvaraRadera
  2. Jag har valt att inte berätta vilket bolag jag flyger för, dels för min egen skull och dels för bolagets, därför har du heller inte kunnat hitta det här på bloggen.
    Men kanske vi ses i luften en dag ändå, man vet aldrig=)

    SvaraRadera
  3. HEJ ok, jag förstår!!
    Ja vem vet! Resa är det roligaste som finns så...vem vet kanske man syns.

    SvaraRadera

Flygande personal tillhör riksgruppen för svininfluensan för att de är i kontakt med så många människor. Är du rädd för att få svininfluensan när du reser?

Air France börjar flyga med Airbus nya stora mskin som tar över 500 passagerare. Hur stort flygplan kan du tänka dig att åka i?