måndag 6 september 2010

Funderar på att ta ett ATPL..?

Jag har fått en fråga på fnul.se enligt ovan. Men jag tror att det är något fel på sidan, så att jag inte kan svara. Så mitt svar kommer här.


Jag är kanske rätt och samtidigt fel person att fråga. Jag är precis i ett skede i livet där jag funderar på om jag ska fortsätta som pilot... alls...

Jag tror att om man verkligen vill, så finns det inga hinder att vara kvinna och pilot. Jag menar med graviditeter och liknande. Jag tror att de allra flesta bolag idag helst ser att du inte skaffar barn och är borta, men att de samtidigt är mänskliga och förstår och gläds med dig.

Vad gäller mandominansen så är det ju bara så. Om du har tur så kommer du till ett bolag där det finns några flera som dig=) Jag har inte träffat särskilt många (manliga) piloter som ogillar kvinnor. Det finns några få, men de allra flesta tycker att det är roligt att inte alltid bara ha killar omkring sig. Och flygvärdinnor och incheckningspersonal kommer garanterat att gilla dig och stå på din sida;-)

Anledningen till att jag funderar på OM jag ska fortsätta jobba som pilot är helt och hållet arbetstiderna. Det finns två varianter idag. Det ena är feeder-traffic. Från de mindre flygplatserna i landet in till de större hubbarna. Alltså typ från Sveg eller Borlänge in till Stockholm. Det andra är lite längre rutter ut i Europa eller resten av världen från exempelvis Stockholm.

I det första alternativet kan du räkna med att ha ganska korta arbetsdagar, men antingen börjar du hur tidigt som helst, eller så slutar du hur sent som helst. Eller däremellan kan du räkna med att du jobbar hela dagen, 12 timmar, varav ungefär 3 är i flygplan och resten är i någon liten håla någonstans i Sveriges utkanter. I ett sånt här bolag får du också räkna med att bolaget hoppas att du ställer upp på precis vad som helst, schemändringar stup i kvarten, gärna bara någon dag före eller att du måste sova borta varannan natt.

I det andra alternativet jobbar du antingen exakt 12 timmar varje dag, du är helt slut när du kommer hem och hinner bara få i dig lite mat innan du måste sova igen för att orka upp till nästa dag. Eller så flyger du till något varmt och skönt ställe, stannar där en vecka och åker sedan hem för ett par dagar.

Man ska ha lite tur att få precis det jobb som man vill och för att få det att fungera med familjelivet.

Räkna också med att inte vara hemma särskilt mycket. De allra flesta piloter ser sina barn endast någon gång ibland. Jag har kollegor som endast kommer hem till sina familjer natten mellan lördag och söndag. Som måste ringa hem på fredag vid lunchtid och säga att jag kommer inte hem ikväll som jag lovade, jag måste jobba över.
 
Jag funderar på om jag inte vill se mina barn mera än så. Vad är det för mamma som är borta hela tiden...??
 
Men jag är helt säker på att det går att få det att fungera! Om man vill och har en förstående familj.
 
Väldigt många av mina kollegor har också bytt partner. Om det beror på att de aldrig är hemma eller annat kan jag inte svara på.
 
Men något jag är säker på är: att vara pilot är inte bara ett yrke, det är en livsstil.
 
Jag föreslår att du tänker igenom mycket noga vad som är viktigt för dig i livet. Då kommer du säkert fram till vad du ska prioritera och vad du kanske måste ta bort. Tex, vill du kunna träffa dina kompisar ibland? Glöm att du är ledig på fredag kväll och på lördag kan du inte gå ut för du börjar klockan 5 på måndag morgon och det fungerar inte i längden att snitta på 4 timmars nattsömn.
 
Mitt råd är att du ska fundera, bara du kan bestämma vad som är viktigast för dig. Men om du är det minsta osäker, lägg inte ut flera hundra tusen på en utbildning. Det är mycket pengar och det är knappt värt det. Vissa stunder är naturligtvis precis sådär härliga som man trodde, men många dagar ser likadana ut också. Tro mig när jag säger att man kan tröttna på att flyga! Man är ganska ensam därframme, trots att man är två.
 
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Flygande personal tillhör riksgruppen för svininfluensan för att de är i kontakt med så många människor. Är du rädd för att få svininfluensan när du reser?

Air France börjar flyga med Airbus nya stora mskin som tar över 500 passagerare. Hur stort flygplan kan du tänka dig att åka i?