tisdag 25 augusti 2009

Flygbranschens skitstövlar

Med anledning av den avslutade undersökningen med frågan:

Är det ok att arbetsgivaren kräver att arbetstagaren ska betala en kurs som arbetsgivaren kräver att arbetstagaren ska gå?

Va?! Det finns väl ingen arbetsgivare som kräver det.
11 (91%)
Ja, absolut. Företaget ska inte behöva stå för någon utbildning.
0 (0%)
Nja, det beror väl på kostnaden.
1 (8%)
Indirekt, det är ok att arbetsgivaren drar av kostnaden från arbetstagarens lön.
0 (0%)
Jag förstod inte frågan
0 (0%)

Svaret är joo, visst finns det sådana arbetsgivare. Flygbranschen är full av dem.
Jag har träffat många människor som, när jag säger att jag inte rekommenderar någon att bli pilot pga hur branschen är, säger att det är likadant i alla branscher. Jag är nu, efter denna undersökning, benägen att tro att så inte är fallet.
Jag vet inte hur många flygbolag det rör sig om, men det är säkert åtminstone hälften av alla eurpoeiska där man endast kan söka jobb om man redan har en så kallad type rating (och de andra flygbolagen går så dåligt för tillfället att de inte rekryterar ny personal).
Type rating kursen är den utbildning man behöver på varje flygplans typ man ska flyga. De kostar uppskattningsvis mellan 100 000 och 350 000 kr, för en sex veckor lång utbildning. Det här kräver flygbolagen i dagens flyg-europa att piloterna själva ska betala, eller så betalar bolaget det, men man får avdrag på lönen tills att utbildningen är avbetald, så kallad bonding. När man är bondad (uttalas med ett kort å-ljud, inte o som i bonde) kan man inte avsluta sin anställning hos bolaget innan avbetalningen är klar. Vill man ändå göra det, blir man tvungen att köpa sig fri. Normalt ligger en bonding på ett par år.
Om vi hade pratat om ett par tusen kronor i kostnad för en kurs. Då hade jag antagligen aldrig reagerat. Men om man först ska köpa sig en utbildning till pilot, på mellan 500 000 och en miljon kronor beroende på vart man går utbildningen och sedan också blir tvungen att betala typ-utbildningen på kanske 300 000 till. Då kan man helt plötsligt förstå att piloterna behöver ha 95 000 kr i månaden i lön. Fast det har man naturligtvis inte på de bolag som kräver att man betalar allt själv. Där kan man i värsta fall till och med bli tvungen att jobba gratis under de första veckorna ( minst 6 veckor) när man har line training. Då flyger man med en speciellt utbildad kapten och lär sig linjenätet och bolagets procedurer.
Men, frågar du dig antagligen nu, hur kommer det sig att detta fungerar? Varför protesterar inte piloterna, varför går de med på att betala allt själva?
För några år sedan såg inte branschen ut som den gör idag. Då stod arbetsgivaren för all intern utbildning och vidareutbildning. Tänk bara om man jobbar på ett större bolag som har flera olika flygplanstyper. Man kanske börjar sin karriär på ett mindre propellerplan och avancerar sedan till större och större maskiner. Hur skulle det se ut om piloten måste betala 300 000 var 5e år?
Efter 11 september är branschen sig dock inte lik. Människor runt om i världen slutade flyga och helt plötsligt fanns ett överskott på piloter. Har man en gång betalat över en halv miljon för sin utbildning vill man ju helst inte behöva sätta sig i skolbänken igen. Det känns ju som ganska bortkastade pengar. Desperationen gjorde att många erbjöd sig att betala typ-kursen själva för att liksom "köpa sig före i kön". Och där är vi idag. Arbetsgivarna är vana vid att det alltid finns någon som är villig att betala och till och med villiga att betala OCH arbeta gratis den första tiden, bara för att få flygtimmar. Flygtimmar måste man ha för att hålla certifikaten vid liv och ju mer erfarenhet man har desto flera jobb finns att söka.
Så egentligen är det oss själva vi har att skylla. I grund och botten är det piloter som är villiga att betala för sig själva som förstör för resten av branschen. Jag tycker fortfarande att det är fräckt av arbetsgivarna att kräva det, men så länge inte hela pilotkåren sätter ner foten och säger stopp, så kommer det här förfarandet att finnas kvar.
Är det faktiskt lika illa i alla branscher?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Flygande personal tillhör riksgruppen för svininfluensan för att de är i kontakt med så många människor. Är du rädd för att få svininfluensan när du reser?

Air France börjar flyga med Airbus nya stora mskin som tar över 500 passagerare. Hur stort flygplan kan du tänka dig att åka i?