fredag 14 augusti 2009

flygrädsla

Med anledning av den just avslutade undersökningen bland bloggens besökare, som handlade om flygrädlsa.



Man brukar säga att i genomsnitt hälften av alla passagerare ombord på ett flygplan känner någon sorts obehag. Kanske uppemot 10% är så rädda att de helst skulle stanna hemma. Medan ungefär 10% av befolkningen undviker att flyga överhuvudtaget på grund av sin rädsla. De åker på bilsemester istället för till Thailand.



Jag tror att flygrädsla handlar om okunskap och en känsla av att inte ha kontroll. Att gå på en kurs för flygrädda kan hjälpa. Där får man lyssna på piloter och tekniker och alla andra personer som har med flygning att göra. Man får chansen att ställa frågor och oftast avslutas en sådan kurs med ett besök i ett flygplan och kanske till och med en tur i luften, där man får chans att se hur det går till fram på flight deck.



För att citera Luftfartsverket:

Visste du att...
Det är säkert att resa med flyg. Risken att förolyckas i ett flyghaveri är mikroskopisk, runt 1 på 11 miljoner. Statistiskt sett måste du flyga varje dag i mer än 29 000 år innan du dör i ett haveri. Vid en flygresa utsätter du dig för den största risken på väg till flygplatsen.
Källa:
www.lfv.se



Det är ju en klen tröst när man är rädd, men det är sant!

I min undersökning svarade 63% att de inte alls är flygrädda, medan 36% svarade att de skulle känna sig tryggare om de visste att det fanns en kvinnlig pilot ombord. (Antagligen mina närmaste vänner som svarat så för att göra mig glad😉). Det som är intressant i sammanhanget är att många har en bestämd uppfattning om hur en pilot ska se ut och bete sig och kvinnor passar bara inte in. En pilot ska vara en ädre man med djup trygg röst, inte en kvinna med hästsvans. Men jag gläder mig över att de som läser min blog inte har dessa fördomar!

3 kommentarer:

  1. Får ni aldrig göra några lågflygningar några meter över marken och släppa er last av napalmbomber över de svenska nejderna till skenet av en solndegång allt med rocknroll i högtalarna ha ha ...

    Pelle / Helikopterpilot

    SvaraRadera
  2. Med risk för att bli kallad naiv så tänker jag svara på denna oseriösa(?) kommentar=)

    Med enkla reaktion är att om vi hade last av napalmbomber skulle vi antagligen få göra lågflygningar för att släppa dem. Jag tvivlar på att det skulle vara över de svenska nejderna dock. Jag ser ingen anledning till att förstöra sitt hemland på det viset.
    Men eftersom försvaret har samma flygplanstyp som vi flyger så kan man ju aldrig gå helt säker om en krigssituation skulle uppstå.

    Däremot är jag inte helt säker på att, i våran nuvarande situation, som bolaget är för tillfället, att myndigheten skulle gilla den sortens last samtidigt som vi har passagerare imbord. Jag är ganska säker på att det krävs specialtillstånd för det;-)

    Så svaret är nej! Men det är inte lågflygningen som är problemet, inte heller solnedgången eller rocknroll i högtalarna. Det är allt fullt möjligt och har redan provats.

    SvaraRadera
  3. Hej! Hittade in på din blogg av en slump när jag googlade på flygrädsla (är rädd som fan men flyger ändå med gråten i halsen vareviga gång) men de stämmer de du säger, de ggr jag varit med om att det är en kvinnlig pilot med känns det mycket mer säkert, jag vet faktiskt inte varför men de är en känsla :)

    SvaraRadera

Flygande personal tillhör riksgruppen för svininfluensan för att de är i kontakt med så många människor. Är du rädd för att få svininfluensan när du reser?

Air France börjar flyga med Airbus nya stora mskin som tar över 500 passagerare. Hur stort flygplan kan du tänka dig att åka i?