fredag 7 augusti 2009

missförståndet pilot/kapten/styrman

Jag vet inte hur det kommer sig, men någon sorts förvirring råder mellan begreppen pilot,kapten och styrman. Tidigare i somras skedde en incident utan olycksfall som fick stora rubriker i tidningarna. Denna artikel är i nuläget det enda jag hittar om händelsen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5403136.ab

Rubriken lyder: "Piloten avled under flygning." Innehållet i de första artiklarna som kom ut lät oss förstå att andrepiloten mirakulöst nog hade lyckats landa planet utan att någon kommit till skada. Jag kan bli ganska provocerad av såna uttalanden.

För det första säger rubriken att det endast fanns en pilot ombord. Han som avled under flygningen. Men det hoppas jag att alla är medvetna om att på alla passagerarflygplan i kommersiell trafik finns det åtminstone två piloter. Dessa flygplan är certifierade för tvåpilotssystem och får således inte flygas med bara en pilot.

Ska jag då också passa på att definiera vad en pilot är. För mig betyder pilot en person, som innehar ett certifikat utfärdat av luftfartsmyndigheten, som ger denna person rätten att framföra ett flygplan. Dessa certifikat finns för privat eller kommersiellt syfte.

Det stod också, som redan tidigare nämnt, att det var ett under att andrepiloten lyckades landa planet. Dock om man läser nuvarande artikel, som jag länkat till ovan, ser man att talespersonen för bolaget ifråga konstaterar – De båda andrepiloterna är fullt kapabla att flyga planet och kunde säkert fortsätta. Det är också en av anledningarna till att vi är två ombord.

Kaptenen (den som är chef ombord och har ansvar för bland annat säkerheten) och styrmannen har samma utbildning och ska båda ensamma kunna flyga planet, ifall en sån här situation uppkommer. Naturligtvis har kaptenen mera erfarenhet. Det är därför han bestämmer och har ansvaret ombord.  Men i de allra flesta (västerlänska) flygbolag utför kapten och styrman i princip samma sysslor. Dock trycker jag på knapparna som är närmast mig och kaptenen på knapparna som är närmast honom, för enkelhets skull, för att vi ska slippa vara ivägen för varandra. Jag landar lika många gånger per dag som kaptenen jag jobbar tillsammans med den dagen. Så jag är inte förvånad att de båda andrepiloterna lyckades landa planet utan problem, trots dåligt väder!

För att ytterligare utöka förvirringen.

På långa flygningar har man ofta en extra pilot ombord, en relief pilot, som tar över och monitorerar flygningen och instrumenten. Denna pilot skulle kunna kallas andrepilot, av engelskans 2nd officer, till skillnad från 1st officer som är samma sak som styrman. Dessa piloter startar och landar aldrig om jag förstått saken rätt.
Men hur som helst, i historien ovan tycks en av de "ordinarie" piloterna fortfarande vara i livet och torde således kunna landa planet utan problem, vilket också skedde.

Herregud, nu har jag nog kollrat bort mig fullständigt=) Så för att inte göra bort mig fullständigt är det bäst jag lägger till att jag är helt säker på att även "extra" besättningen utan problem kan landa planet! Alla piloter måste enligt bestämmelserna testas en gång varje halvår, för att utvärdera om de kan hantera flygplanet i alla tänkbara situationer, det innefattar brand, motorbortfall och andra nödlägen, men naturligtvis även normala förhållanden, som att landa planet. (För att undvika missförstånd: detta övas i simulator som står på marken och är därför inte en fara för allmänheten)

Slutsats: Både kaptenen och styrmannen är piloter och kan landa planet! (Det behövs ingen bandymålvakt 😉)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Flygande personal tillhör riksgruppen för svininfluensan för att de är i kontakt med så många människor. Är du rädd för att få svininfluensan när du reser?

Air France börjar flyga med Airbus nya stora mskin som tar över 500 passagerare. Hur stort flygplan kan du tänka dig att åka i?