torsdag 31 mars 2011

Dimma och LVP på Arlanda

Lite skralt med passagerare, vilket bara gör det hela lättare för mig. Inga problem att räkna vikt och balans och det går fort och smidigt med ombordstigningen.

Imorse var det väldigt fint väder, men ganska snart, ungefär när solen började sprida sina värmande strålar, kom dimman. Den blev tjockare, och tjockare och tjockare! Till slut var den så tjock att det blev LVP. Low visibility procedures. Landande flygplan måste ha extra noggrannhet på navigationshjälpmedlen (de på marken, flygplanens är inte så lätta att ändra på), vilket betyder att alla flygplan på marken måste vara försiktigare än vanligt, parkera längre ifrån aktiv bana och liknande. Man måste också taxa långsammare, för man ser ju inget. Det var väldigt intressant att uppleva dimma från vänsterstol. Nu var det helt plötsligt jag som skulle hitta, när man såg ungefär 400 meter framåt. Det var precis som att köra bil i dimma, förutom att vägen inte alltid fortsätter rakt fram. Och den korsas av en massa vägar hit och dit som alla heter olika saker. Y, Z, W, som korsas av PA, W4 osv.

Vi skulle bara en sväng fram och tillbaka till stockholmarnas semesterparadis (inte Sandhamn) och skulle vara tillbaka på Arlanda inom en och en halv timme, så lite oroliga blev vi att vi inte skulle kunna landa när vi kom tillbaka. Men som vanligt lättade dimman snart när solen kom högre upp på himlen.

På väg tillbaka mot Arlanda fick vi en slot. Alltså en försenad avgångstid och man måste starta inom 5 minuter från denna tid. Det har att göra med trafikflödet på destinationen. På grund av dimman kunde inte lika många flygplan landa per timme, som det normalt kan. Större separation behövs för att få större noggrannhet på navigationshjälpmedlen.

Väl i luften måste vi reducera farten också. "Kan ni vara över Trosa klockan 31?" Alltså 31 minuter över denna timme. Man kan säga att vi fick flyga i låg fart, nästan lägsta möjliga. Men vi slapp iaf holding (ett vänteläge i luften).

Vi hade en passagerare ombord som fick lite brottom till sitt nästa flyg på grund av detta. Man kan bara hoppas att även detta flyg var försenat på grund av dimman. Jag hoppas verkligen han kom med. Det är ju inte direkt någoting vi kan påverka när det blir sådana här förseningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Flygande personal tillhör riksgruppen för svininfluensan för att de är i kontakt med så många människor. Är du rädd för att få svininfluensan när du reser?

Air France börjar flyga med Airbus nya stora mskin som tar över 500 passagerare. Hur stort flygplan kan du tänka dig att åka i?