söndag 27 mars 2011

drömmen om att bli stridspilot

http://www.sydsvenskan.se/varlden/article1418579/Snart-kan-de-vara-i-luften.html

Usch vad läskigt!

Snart kan de vara på väg, de "lyckliga" som fick sin flygutbidning gratis i flygvapnet.
Det var väl där vi alla började, åtminstone många i de yngre gardet av dagens trafikflygare. En del såg filmen Top Gun och skulle sedan absolut blir stridpiloter. Vad häftigt! Vilken fart! Vad duktiga de är!

Jättehäftigt! Ända till man inser att det man tränas för är att förstöra saker, hus, byggnader eller kanske till och med människor. Och när man gör det riktas alla fiendens vapen mot just en själv. Superhäftigt!😉

Jag var också en av dem. En av de som ville bli stridpilot, men min mamma övertalade mig att det kanske inte riktigt var min stil. Då skulle jag bli militär helikopterpilot istället, efter att ha varit på en studentmässa med skolan något av åren på gymnasiet och sett hur lågt de flyger, precis över trädtopparna för att inte bli sedda av radar. Häftigt!

Det gick så långt att jag var och mönstrade, gjorde alla tester och kom hela vägen till inskrivningskillen. Till honom sa jag, jag vill bli helikopterpilot! Varpå han sa, du kastar bort ditt liv, med de här betygen kan du ju bli precis vad du vill... Jag är inte helt säker på att han lyssnade på vad jag sa?! För jag blev inte helikopterpilot, inte gjorde jag lumpen heller och framförallt blev jag inte förhörsledare som han tyckte.

Idag är jag ganska glad att jag inte behöver dra ut i strid, att mitt jobb för mig hem, nästan varje kväll och att jag ibland kan ha ett normalt liv.

Men det är bra med drömmar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Flygande personal tillhör riksgruppen för svininfluensan för att de är i kontakt med så många människor. Är du rädd för att få svininfluensan när du reser?

Air France börjar flyga med Airbus nya stora mskin som tar över 500 passagerare. Hur stort flygplan kan du tänka dig att åka i?