onsdag 23 mars 2011

Typisk arbetsdag för pilot

I torsdags kändes som en väldigt typisk arbetsdag för en pilot.

Jag steg upp klockan halv 6 på morgonen och flög en leg, alltså en enda flight, till huvudstaden. VÄl där fick jag vänta i 7 timmar innan jag skulle flyga en enda flight tillbaka igen. Ungefär 11 timmars arbetsdag, varav ca 3 timmar aktivt jobb. Vi blir verkligen utnyttjade;-)

Inte nog med detta fullständiga slöseri med tid. Klockan halv tio på kvällen blir jag uppringd och operations frågar om det är ok att de ändrar mitt schema för morgondagen. Jag skulle egentligen börja klockan 12 och ha sovmorgon, men en kapten hade blivit sjuk, så det ville byta besättningar. Det betydde i praktiken att jag skulle upp klockan 6 nästa dag också.

Lång nattsömn? Inte riktigt, men det duger. Så länge det inte är varje natt så=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Flygande personal tillhör riksgruppen för svininfluensan för att de är i kontakt med så många människor. Är du rädd för att få svininfluensan när du reser?

Air France börjar flyga med Airbus nya stora mskin som tar över 500 passagerare. Hur stort flygplan kan du tänka dig att åka i?