torsdag 10 mars 2011

CRM, crew resource management

Ibland undrar man varför man inte bor i Stockholm. Nu är jag igen uppe klockan 5 för att ta morgonflyget till Stockholm för att ha kurs som börjar klockan 9. Känns lite onödigt att vakna så tidigt, men vad ska man göra.

Dagens utmaningar är CRM, vilket står för crew resource management och betyder att man ska jobba som besättning, inte att det är en enmans-show av kaptenen. Det är ganska smart och jag undrar ibland om det faktiskt är ett så nytt sätt att tänka som "uppfinnaren" vill få det att se ut. För mig är det logiskt att utnyttja alla man kan. Be kabinpersonalen om hjälp där de kan assistera och absolut involvera styman.
Fast det är klart, i vissa kulturer har man ju kvar de gamla värderingarna. I Asien och de föredetta ryska staterna är det fortfarande kaptenens ord som gäller, oavsett hur dumt det är. Ingen styrman från dessa länder skulle någonsin våga kritisera eller påpeka kaptenens beslut. Hans ord är lag!
Men det är det som CRM försöker få slut på. Naturligtvis är det kaptenens ord som är det slutgiltiga, det är hans (eller i mitt fall hennes=) ) beslut att ta, men om det verkar helt åt fanders är det styrmans, flygvärdinnans eller ATCs skyldighet att ifrågasätta det.

Så idag hoppas jag att jag lär mig att hantera krångliga situationer utan att göra något själv;-) Skämt åsido. Jag ska bli den ultimata ledaren, som knappt gör något själv, utan är spindeln i nätet, som delegerar upgifter och som har koll på allt. För det är ju endast då man kan ha koll på allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Flygande personal tillhör riksgruppen för svininfluensan för att de är i kontakt med så många människor. Är du rädd för att få svininfluensan när du reser?

Air France börjar flyga med Airbus nya stora mskin som tar över 500 passagerare. Hur stort flygplan kan du tänka dig att åka i?