måndag 28 februari 2011

kaptensträning i simulatorn

Ikväll gäller det. Mellan klockan 11 och klockan 03 ska jag i simmen tillsammans med en kollega och vi ska båda tränas till kaptener=)
Nervöst? Ja! Man kan allting som ska göras i högerstol, men knappt något om det som ska göras i vänsterstol. Helt plötsligt ska man styra med vänster hand istället för höger, och man ska gasa med höger istället för vänster. Det är ungefär som att köra bil i England.

Idag och imorgon natt är det träning som gäller, sedan blir det några dagar teorikurs på skolbänken och nästa vecka är det uppflygning för Luftfartsmyndigheten.

En annan grej som är konstig är hotell. Mitt bolag tyckte inte att jag behövde något hotell inatt, bara imorgon bitti. Jag skulle ju helst vilja försöka sova en stund ikväll innan vi börjar, för annars orkar man ju inte koncentrera sig hela natten. Ska man vara vaken från klockan 8 på morgonen, när jag ska vara vaken till klockan 4 imorgon bitti? Hualigen! Nej, jag lyckades övertala dem att ge mig hotell ikväll och på onsdag morgon också. Men det satt långt inne, det ska sparas överallt! Hur hade de annars tänkt att jag skulle orka på onsdag. Först brief klockan 21:30, sedan in i simmen klockan 11 och färdiga där klockan 03 och sedan debrief till 04 och sedan vänta på att flyget ska gå hem klockan 9 och hemma någon gång vid 11 tiden på förmiddagen, utan att ha sovit något alls på hela natten. Härlig dag!

Men som sagt de gav med sig=) Jag fick hotell, så det blir ett par timmars sömn innan jag ska på flyget hem.

Jag har försökt studera också. I helgen var jag på Arlanda och satt i "paper tigern". En pappersmodell av flygplanets cock pit. Så man kan öva sig på var knapparna sitter och var spakarna sitter och hur det känns. Det är svårt att byta arm, när reflexerna sitter i ryggraden. Jag tyckte att det kändes som man hade bättre överblick från kaptensstolen. Kan det faktiskt vara så att den som har byggt cock pit har tänkt på det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Flygande personal tillhör riksgruppen för svininfluensan för att de är i kontakt med så många människor. Är du rädd för att få svininfluensan när du reser?

Air France börjar flyga med Airbus nya stora mskin som tar över 500 passagerare. Hur stort flygplan kan du tänka dig att åka i?