måndag 14 mars 2011

första dagen på line training

Nu är jag etablerad på ett hotell någonstans i de småländska skogarna. Igår kväll när jag kom hit hotade receptionisten med att jag kanske inte skulle få frukost. Hon visste inte om det ingick, eftersom många bolag försöker förhandla ner priset så mycket och då ingår inte frukost... Jag tänkte att hon antagligen var fullständigt galen. Vem klarar sig utan frukost?
Jag fick helt enklet springa över till Coop och köpa en smörgås för säkerhets skull.

Jag har idag haft min första line training. Det betyder träning på linjerna. Man måste flyga tillsammans med en speciellt godkänd kapten tills man kan allting tillräckligt bra och kan flyga med en oerfaren styrman.

Jag måste säga att första dagen i vänster stol var mycket lärorik och väldigt rolig! Jag har lärt mig att jag tex måste ta hand om vissa speciella kaptensknappar. Seat Belt sign och alla lampor är tydligen heligt område som styrman inte får röra. Eftersom jag har varit styrman i snart 5 år så är jag inte särskilt van att behöva tänka på dessa knappar. Jag blev gång efter annan påmind om att jag måste släppa värdinnan så att hon kan servera kaffe.

Ganska stressigt har det varit. Vi började hur tidigt som helst imorse. Klockan 5:45 närmare bestämt. Vi gick igenom en massa saker och helt plötsligt var klockan endast en halvtimme kvar till start. Vi nästan sprang ut till flyget. Självklart med den speciella gångart som piloter har utvecklat. Ni har väl sett det? Att piloter går på ett speciellt sätt. Det är för att de alltid har bråttom, men det får inte synas.

Väl vid kärran var det min tur att gå ett varv. En av piloterna måste ju alltid före flygning gå ett varv runt flygplanet och kolla att allting står rätt till. Kolla att det finns två vingar och luft i däcken. Plus lite till. Att flygplanet inte är skadat, typ att någon har backat i det med ett servicefordon eller liknande. Att det inte finns snö i vägen någonstans, att det inte ligger någon olämpligt i bagageluckan, att det finns bränsle och olja och att alla luckor är stängda.

Inne i maskinen var rollerna helt ombytta mot vanligt. Jag skulle preparera load sheet:et. Alltså vikt och balansberäkningen, prata med gaten och kolla hur många passagerare vi har osv.

Första flighten. Fullt hus! Fullbokat plan och lite sena piloter... värsta bästa kombinationen alltså=) Turligt nog hade vi en rutinerad flygvärdinna som tog hand om allt där bak.
När man dessutom är på en helt ny flygplats och ser allt från en ny vinkel så blir man lätt lite tjokad (hur stavas det?)

Anyways, jag fick beröm för att jag kunde så mycket redan. Själv tyckte jag att jag borde kunnat hålla reda på att efter landning måste jag slå av lamporna, men det lyckades jag inte med en enda gång, så det är målet imorgon=) Landningarna gick sådär. Ska nog inte ta mig an någon tävling ännu riktigt. Man är inte så finkänslig i vänster hand som i höger. Men det var ingen katastrof.

Att taxa gick också ganska bra. Lite vingligt ibland kanske, men svårast var nog att svänga runt inne på parkeringen, mellan två flygplan och samtidigt helt vända runt. Ganska häftigt att flygplanet kan vända på en femöring dock. Man kan vrida flygplanet runt ena huvudstället och de sitter ju nästan mitt på planet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Flygande personal tillhör riksgruppen för svininfluensan för att de är i kontakt med så många människor. Är du rädd för att få svininfluensan när du reser?

Air France börjar flyga med Airbus nya stora mskin som tar över 500 passagerare. Hur stort flygplan kan du tänka dig att åka i?