fredag 2 mars 2018

Är flygplanet försenat?

Det var mitt flyg i tisdags när jag skulle åka hem. Alla tycker att det är irriterande när flyget är försenat, även jag😡 som borde ha full förståelse. Man blir besviken när man inte får information om vad som händer och man blir arg när man inte kommer fram i tid. 

Det man brukar glömma är att det kan finnas en mängd olika orsaker till att ett plan blir försenat och det är aldrig personalen om bord som står till skuld, men alltid de som får bära skulden. Förseningar kan till exempel bero på vädret. 
Dålig sikt i form av dimma gör att flygplanen som landar måste ha större separation, alltså det måste vara större avstånd mellan dem på inflygningen. Då kan färre flygplan landa under en bestämd tidsperiod som en lika lång tidsperiod på en dag med vackert väder. Snö kan skapa kaos i biltrafiken och likaså på en flygplats. Om det dråsar ner en massa snö så kan flygplanen inte landa förrän plogbilarna har tagit bort snön. Ibland måste flygplatser stänga landningsbanan under tiden det tar att ploga. 
Ibland går flygplan sönder. Det kan verka som triviala saker, kanske en trasig vindrutetorkare, som stoppar ett helt plan från att komma iväg. Det man som passagerare kan vara säker på är att piloterna inte åker iväg med ett flygplan där nödvändiga delar är trasiga och då kan det istället bli tal om försening, kanske i väntan på nya delar eller i väntan på att en tekniker ska laga flygplanet. 
Kanske ditt plan är försenat på grund av en olycka, som det var för mig i tisdags. Då hade ett plan på Arlanda halkat av banan, som måste stängas tills man hade fått flygplanet därifrån. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xR5wkl/flygplan-har-halkat-av-startbana-pa-arlanda
Det flygplan som jag skulle åka med hade inte varit med i någon olycka, men hade inte kunnat åka iväg från Arlanda i tid, på grund av olyckan i artikeln ovan. Det blev således försenat på returen. 
Det finns betydligt fler orsaker till att flygplan kan bli försenade, men det får bli en annan historia. 

Inte bara resenären blir irriterad, utan också personalen ombord. De kommer inte heller hem i tid och kan hämta sina barn på dagis och tro mig när jag säger att vi kämpar för att ta igen den förlorade tiden. Vi gör allt som står i vår makt för att kunna gå på tid och landa på tid, men ibland räcker inte det till. 

Som kapten fungerar jag lite som spindeln i nätet och ska koordinera så att allting klaffar. När ett flygplan ska vända på marken ska passagerare gå av och nya ombord. Kanske det ska städas och fyllas på catering. Planet ska tankas och kanske toaletterna tömmas och vatten fyllas på. Väskor ska lossas och lastas. Det räcker med att en liten detalj går snett så haltar hela flightens framfart. 

När ett flygplan är försenat skapar det också ringverkningar. Kanske det finns passagerare ombord med bagage som ska vidare med ett annat plan, som då måste vänta och därför också blir försenat. De  människor som lastar planet måste hitta dessa personers väskor, kanske bland 100-tals, och köra de till det nya flygplanet. Sånt tar tid. Bemanning på marken, människor som lastar och lossar bagage eller de som jobbar i gaten, är ett annat problem vid förseningar. Bemanningen är oftast genomtänkt i förhållande till tidtabellerna. Om ett flygplan blir försenat kan det betyda att det inte finns någon som kan ta emot planet vid gaten, eller att det inte finns någon ledig som kan borda passagerarna, då blir planet ännu mer försenat. 

Allt där här är saker som jag som kapten inte rår på, även om jag ibland skulle önska att jag gjorde det. Ändå ber jag snällt om ursäkt inför passagerna på samma sätt som jag ber om ursäkt inför personalen på min sons dagis när jag på fredag eftermiddag trillar in långt senare än planerat och långt efter att alla de andra barnen har gått hem. Ibland kan man bli lite frustrerad, när det inte finn någonting alls som jag kan göra, allting ligger i andras händer.

Såna dagar räcker det med ett förstående leende från en passagerare för att axlarna ska falla tillbaka ner från öronen och tillbaka på sin vanliga plats. 😊

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Flygande personal tillhör riksgruppen för svininfluensan för att de är i kontakt med så många människor. Är du rädd för att få svininfluensan när du reser?

Air France börjar flyga med Airbus nya stora mskin som tar över 500 passagerare. Hur stort flygplan kan du tänka dig att åka i?