lördag 10 mars 2018

väder kan stoppa ditt flyg

Jag tror att jag under min drygt 11 år långa karriär som trafikflygare bara har upplevt att inte komma fram dit jag ska fyra gånger på grund av väder. Två av dessa var det dimma som ställde till det för oss och två gånger hände för mindre än 6 m månader sedan å vårt grannland Norge. Jag kan med rimlig säkerhet säga att de gånger som jag inte ens startat en flygning (alltså helt ställt in en flight) på grund av väder kan räknas på min ena hands fingrar. (Båda mina händer har fem fingrar😉). Och alla dessa har varit på grund av dimma.
Sverige är ganska förskonat från hårda stormar. Ganska😋 I alla fall om man jämför med vårt grannland Norge där det kan blåsa helt hejdlöst och i kombination med topografin där skapar det turbulens och kastvindar som gör det rent farligt att flyga ibland.

Monsterstorm i USA slog ut flyget för en dryg vecka sedan. Tusentals flyg blev inställda och i och med det blev än flera passagerare drabbade. Säkerligen kunde en och annan sur min ses på flygplatserna runt om i USA. Vi har blivit så vanan vid att flygen alltid går och tänker inte på att ett flyg blir endast inställd på grund av väder för allas säkerhets skull. Det var visst några flyg som ändå lyckades hamna i övädret och de rapporterade att näst intill alla ombord blev åksjuka och kräktes.

Jag skulle mycket hellre stanna på marken i lugn och ro än spendera en minut i ett flygplan där alla kräks. Jag har en gång, när jag var styrman, varit med om att kaptenen spydde. Inte på grund av turbulens utan det måste ha varit något annat som fick honom att må dåligt. Det är svårt att inte spy själv när man känner lukten av spya😬

Kolla in det här vädret till exempel. Inte konstigt om flygplatsen stänger när det snar så här mycket.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Flygande personal tillhör riksgruppen för svininfluensan för att de är i kontakt med så många människor. Är du rädd för att få svininfluensan när du reser?

Air France börjar flyga med Airbus nya stora mskin som tar över 500 passagerare. Hur stort flygplan kan du tänka dig att åka i?