söndag 11 mars 2018

kan flygbranschen delta i ett fossilfritt Sverige?

Jag har just läst en artikel om ett svenskt flygbolag som vill halvera sina fossila utsläpp år 2025. Fossilfritt flyg Väldigt intressant, och ett arbete i helt rätt riktning tycker jag!👍 Vi behöver alla dra vårt strå till stacken, så även flyget.✈ Om flyget blir fossiltfritt, kan flera branscher också bli det.

Det är förvånansvärt många människor som pendlar till sitt jobb eller som flyger i jobbet. Inte bara till affärsmöten utan också för att jobbet faktiskt finns på olika platser. Det låter kanske konstigt för gemene man, men jag träffade för inte så länge sedan en man som liksom jag åkte från Stockholm till Bodö. Han skulle vidare till sjukhuset i Mo i Rana i Norge, för att hjälpa till med någon utrustning som gått sönder. Hans specialkompetens krävde att han åkte runt till olika sjukhus och hjälpte till. Coolt jobb! Men svårt att få den typen av jobb att bli fossilfritt om inte flyget blir det.

Fossilfritt Sverige är en organisation som samlar kommuner, nätverk, organisationer och företag som vill bidra till att Sverige blir ett av de första fossilfria välfärdsländerna. Fossilfritt Sverige. Jag hade inte hört om detta initiativ förrän jag läste artikeln om fossilfritt flyg. Jag hoppas fler antar någon av deras utmaningar:
Transportutmaningen
Solutmaningen
Klimatväxlingsutmaningen

Tjänstebilsutmaningen

Budkavle: Lantbruk

Det svåra i flygbranschen verkar inte vara viljan, för flera stora flygbolag i Sverige har viljan att börja använda fossilfritt bränsle, men det är för dyrt. Och tillverkarna säger att de kan inte sälja billigare så länge efterfrågan är så pass liten som den är. Skulle tillverkaren få göra större kvantitet med bränsle skulle priset gå ner och skulle priset vara lägre skulle flygbranschen köpa mer....

Jag skulle önska att man från politiskt håll kunde gå in och subventionera eller nåt liknande, tills balansen är nådd. För visst skulle det vara bra om man kunde flyga med gott miljösamvete? 😀

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Flygande personal tillhör riksgruppen för svininfluensan för att de är i kontakt med så många människor. Är du rädd för att få svininfluensan när du reser?

Air France börjar flyga med Airbus nya stora mskin som tar över 500 passagerare. Hur stort flygplan kan du tänka dig att åka i?