En blog som ger en inblick i livet som pilot och de funderingar som en kvinna gör kring de problem som uppstår i ett sedan länge mansdominerat yrke. På mitt jobb gör vi ingen skillnad på kön, men logistiken runt omkring jobbet, kan ibland skapa problem som absolut inte borde finnas i dagens samhälle.
tisdag 13 mars 2018
Fint väder = högtryck
Du tänker kanske inte så mycket på det, annat än att när du ser H (Högtryck) på TV-metrologens bilder så vet du att det blir soligt. För ett par veckorna sedan var det väldigt soligt och kallt. Det var också väldigt högt tryck som bilden visar (1048).
Lufttrycket kan variera ganska mycket och i flygsammanhang pratar man om en standarsatmosfär, som allting jämförs med. Trycket i standardatmosfären är 1013 och normalt varierar trycket ca mellan 985 och 1030. Jag har nog sett som minst 970-någonting och som högst 1050. Vi piloter använder lufttrycket vid marken för att veta hur högt vi flyger. Vi ställer in trycket som råder vid marken på våra höjdmätare som sedan använder det trycket som referensvärde och räknar ut hur högt vi är genom att mäta trycket utanför flygplanet. Varje hPa motsvarar ca 30 fot. ett problem som uppstår när trycket börjar närma sig 1050 är att inte alla höjdmätare kan ställa in så högt tryck. En del slutar på 1048 medan andra går lite högre. Systemet med att separera flygplan genom att ha dem på olika höjd fungerar bara om alla flygplan har ställt in samma tryck på sina höjdmätare. Så när trycket går över 1048 måste trafikledningen börja bli kreativa. Ibland får alla flygplan använda ett lägre tryck än det som faktiskt råder, vilket fungerar eftersom det är klart och fint väder och piloterna kan se att det inte flyger in i terräng, eller så kanske flygplanen måste flyga längre bort ifrån varandra än vanligt, vilket kan leda till förseningar.
Tänk att till och med soligt väder kan störa flygtrafiken!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar