tisdag 13 mars 2018

Fint väder = högtryck



Du tänker kanske inte så mycket på det, annat än att när du ser H (Högtryck) på TV-metrologens bilder så vet du att det blir soligt. För ett par veckorna sedan var det väldigt soligt och kallt. Det var också väldigt högt tryck som bilden visar (1048).

Lufttrycket kan variera ganska mycket och i flygsammanhang pratar man om en standarsatmosfär, som allting jämförs med. Trycket i standardatmosfären är 1013 och normalt varierar trycket ca mellan 985 och 1030. Jag har nog sett som minst 970-någonting och som högst 1050. Vi piloter använder lufttrycket vid marken för att veta hur högt vi flyger. Vi ställer in trycket som råder vid marken på våra höjdmätare som sedan använder det trycket som referensvärde och räknar ut hur högt vi är genom att mäta trycket utanför flygplanet. Varje hPa motsvarar ca 30 fot. ett problem som uppstår när trycket börjar närma sig 1050 är att inte alla höjdmätare kan ställa in så högt tryck. En del slutar på 1048 medan andra går lite högre. Systemet med att separera flygplan genom att ha dem på olika höjd fungerar bara om alla flygplan har ställt in samma tryck på sina höjdmätare. Så när trycket går över 1048 måste trafikledningen börja bli kreativa. Ibland får alla flygplan använda ett lägre tryck än det som faktiskt råder, vilket fungerar eftersom det är klart och fint väder och piloterna kan se att det inte flyger in i terräng, eller så kanske flygplanen måste flyga längre bort ifrån varandra än vanligt, vilket kan leda till förseningar.

Tänk att till och med soligt väder kan störa flygtrafiken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Flygande personal tillhör riksgruppen för svininfluensan för att de är i kontakt med så många människor. Är du rädd för att få svininfluensan när du reser?

Air France börjar flyga med Airbus nya stora mskin som tar över 500 passagerare. Hur stort flygplan kan du tänka dig att åka i?