onsdag 7 mars 2018

Årlig träning för piloter

Precis färdig med två dagars utbildning i nödprocedurer såsom hjärt-lungräddning💙, första hjälpen, evakuering och brandsläckning💥. Det är obligatoriskt för all personal ombord på flygplan att träna på✈. 

Vi var en grupp på 10 personer, blandat piloter och kabinpersonal och vi har haft alla möjliga förfärliga situationer- under kontrollerade former i en simulator som står på marken😊. Vi provade hur kommunikationen och samarbetet fungerar när båda flygplanets motorer stannar och vi provade att ena motorn stannade precis efter start. Sedan nödlandade vi på vatten och provade att evakuera via en slide (bilden). Det är viktigt att veta vad man ska göra i liknande situationer, även om man naturligtvis aldrig kan förutsäga exakt hur en sådan situation skulle utveckla sig i verkligheten. 

Visste du att alla flygplan måste vara konstruerade med så många nödutgångar att ett fullt flygplan kan vara helt evakuerat inom 90 sekunder? Även om det bara var träning för oss och vi visste att det inte var någon fara så blir man lite stressad och det är väldigt nyttigt att lära sig hur man beter sig i stressade situationer. Det första man förlorar är hörseln och sedan får man tunnelseende. Som passagerare får man en massa information av flygvärdinnorna i en nödsituation och om hörseln då har försvunnit på grund av rädsla eller stress, så kan man missa viktiga saker som exempelvis att spänna fast bältet eller sätta på sig flytvästen. Därför är det viktigt att lyssna noggrant under säkerhetsdemonstrationen som hålls innan planet åker iväg. Som exempel kan sägas att endast 33 passagerare av 150 ombord på planet som landade i Hudson River hade flytväst på sig när de kom ut av planet. Wall Street Journal Do planes really need life vests?

Brand🔥 ombord är något av det allra värsta som kan hända, eftersom man inte kan stanna planet var som helst och kliva ur, som man skulle gjort med en buss till exempel. Därför övar vi i personalen på att släcka bränder ombord och att hitta fram när kabinen är helt rökfylld och man knappt ens ser lamporna längs mittgången (som du naturligtvis hade koll på eftersom du lyssnar så uppmärksamt under säkerhetsdemonstrationen😉). Så idag har vi eldat lite varstans i flygplanet. Allt från ugnar och människor, till toaletten och en laptop fick känna på lågorna. En person är inte så lätt att släcka inne i ett flygplan och förhoppningsvis behöver man aldrig råka ut för att göra det i verkligheten. Jag kan tänka mig att en person som brinner får lite panik och inte alls snällt vill sitta still som våran docka gjorde😊. Jag själv fick prova på att bli kraftigt rökskadad framme på flight deck och kabinpersonalen drog ut mig därifrån- också en upplevelse😓. Det började brinna på flight deck och vi behövde hjälp av kabinpersonalen. Man kan väl säga att jag blev högst förvånad när en brandsläckare avfyrades 5 cm från mitt huvud och totalt fyllde hela utrymmet med vitt pulver😂 och sedan helt plötsligt tog någon tag i mig och drog ut mig därifrån. Evigt tacksam att slippa den tjocka dimman försökte jag återhämta mig bak i kabinen och undrade hur det gick för styrman som fick vara själv kvar där framme. Alla scenarion som vi övar blir inte alltid verklighetstrogna, tack och lov! 

Dag två pratade vi om hur viktigt det är med sömn och vila. Alla piloter är ansvariga för att inte komma till jobbet om man är trött eller sliten. Ur den diskussionen dök det upp många intressanta ämnen, får man fråga hur en kollega mår? Jag tycker att det är min skyldighet att som kapten veta status på min besättning och samtidigt tyckte en annan pilot att kollegorna inte ska gräva i ens privatliv. Jag vill gärna veta hur mycket stress min kollega har med sig i bagaget hemifrån. Har barnen det svårt på dagis👪, ligger man i skilsmässa eller är allt bara bra? Det kan vara avgörande för vilka beslut jag tar. Många faktorer i kombination kan nämligen vara droppen som får bägaren att rinna över för någon och därför kanske jag undviker att lägga ytterligare press på den som har redan bär på stress. Vi människor bär alltid på någon form av stress. Hur ska det gå för sonen på provet? Mamma skulle till sjukhuset idag. Eller det kan vara ens ekonomiska situation, att man väntar barn, att man såg en trafikolycka på väg till jobbet, någon annan man känner har blivit allvarligt sjuk osv. Säkert är att vi piloter själv har ansvar för att komma till jobbet endast när vi känner oss redo att arbeta, men väder och tekniska problem och krångel i allmänhet kan tillsammans göra att människor får svårt att koncentrera sig. I det läget har vi piloter rätt eller kanske snarare skyldighet att säga ifrån.  

Det är ju inte bara piloter som kan vara stressade, utan även passagerare. Idag har vi därför också repeterat symtom och behandling för kärlkramp, hjärtinfakt och hjärtstopp. Svettiga blev vi när vi fick prova hjärtlungräddning på dockor. 30 kompressioner och 2 inblåsningar i takten till Bee Gees Staying Alive. Har du någon gång funderat på var ombord på ett flygplan det finns plats att göra HLR? Det är inte fantastiskt rymligt på golvet i gången vill jag lova! Föreställ dig hur mycket sjukdomsfall som kan inträffa ombord på flygplan, som flygvärdinnor behöver ha koll på. Allergisk chock, diabetes, kvävning av att någon sätter i halsen. Stress och tunn luft som passagerarna utsätts för kan utlösa sjukdomar som de inte visste att de hade. Och inte kan man bara sätta sig och vänta på en ambulans, utan där och då måste flygvärdinnorna påbörja någon sort behandling, utan att vara läkare och kunna ställa en diagnos. De ska ha en stor eloge för att de håller isär alla symptom och håller reda på vad alla mediciner vi har ombord ska användas till. 

Tänk att vi varje år på arbetstid får möjlighet att öva på hjärtlungräddning, som vi kan ha nytta av även i privatlivet, OCK får leka pyromaner och tömma åtminstone en brandsläckare! Vi har det allt bra vi😀. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Flygande personal tillhör riksgruppen för svininfluensan för att de är i kontakt med så många människor. Är du rädd för att få svininfluensan när du reser?

Air France börjar flyga med Airbus nya stora mskin som tar över 500 passagerare. Hur stort flygplan kan du tänka dig att åka i?